lunes, 17 de septiembre de 2018

Literatura Catalana






Solitud-Caterina Albert 

Index:
  1. Autor: Caterina Albert
      2. Moviment Cultural:      - Època
                                                   - Característiques
                                                   - Etapes
                                                   - Objectius del moviment               
       3.Context literari i ideològic:

       4.Gènesi de l'obra:

       5.Gènere: drama rural:

       6.Punt de vista narratiu:

       7.Argument:

       8.Estructura:

       9.Temes:                             

       10.Personatges
     
       11.Simbolisme

       12.Estil i Llengua
       
       13.Visions i interpretacions


1.Caterina Albert

Caterina Albert coneguda pel pseudònim de Victor Català va néixer l'11 de setembre de 1869.
a l'Alt d’Empordà, concretament a l`Escala.

Era la filla gran de Dolors Paradís Farrés i Lluís Albert Paradeda, ambdós de llinatge 
terratinent i benestant. Son pare era advocat de professió i va arribar a ser alcalde de l'Escala i diputat provincial. Els seus germans petits van ser el Francesc, el Martí i l'Amèlia.
Provenia d'una important família de propietaris rurals i ella des de petita va heretar les aficions del seu pare, pel qual motiu des de els catorze anys va començar a dibuixar, escriure i a pintar.

Caterina Albert només va anar a l'escola quan cursava la primària i després va aprendre els conceptes necessaris de manera auto-didàctica i amb ajuda de la seva padrina. A la mort del seu pare ella va tenir cura de la seva mare i dels seus germans, també va administrar el patrimoni familiar.

Caterina va ser una dona soltera, no va tenir fills ni es va casar. Es va dedicar a escriure que era el que més li agradava, era la seva passió.


2. Moviment Cultural

Amb el Modernisme ens trobem davant d'un fenomen social important: la burgesia produeix la seva primera generació d'artistes que produeix la mateixa reacció que s'havia donat en les primeres generacions d'intel·lectuals burgesos de les societats industrials europees. Aquesta nova generació afirmarà la seva vocació en oposició a la pròpia classe social. Ara, ser artista és ser professional, no en el sentit de viure de l'art sinó en el de viure per a l'art. La situació d'aquests burgesos que van canviar el taulell familiar per la ploma o el pinzell la retrata Rusiñol a L'auca del senyor Esteve.

El fet d'escollir l'art o la literatura i no el comerç o la indústria, que constituïen, a més de l'ofici, l'orgull d'aquelles famílies, els revoltava contra la pròpia classe. L'art és, per a ells, passió i rebel·lió. Aquesta és una característica fonamental del moviment modernista. L'artista adopta una actitud de rebuig envers la burgesia i comença a concebre l'art com una activitat superior a les altres activitats humanes i, en conseqüència, a concebre l'artista com un ésser superior.

La fi de segle fou, aquí, com a tot Europa: escriptors i artistes exhibeixen un odi aïrat i càustic contra el burgès "materialista"; gent d'extracció burgesa es revolta contra la seva pròpia classe amb un gest que, sovint, és pur esnobisme. Els modernistes participen de l'actitud generalitzada a tot Europa que reacciona contra el progrés científic i tècnic, que manifesta una crisi de confiança envers els avantatges de la societat industrial, que veu com a destructora de tots els valors naturals i espirituals.

Intel·lectuals i burgesos es rebutgen. L'intel·lectual, que se sent marginat, adopta una actitud d'autodefensa i de superioritat. Es reclou en ell mateix o s'acull a actituds redemptoristes de la humanitat, a la qual vol regenerar a través de l'art i les idees.

La novel·la i la narració modernistes:

La novel·la modernista significa la superació de la manca d'una tradició sòlida en aquest gènere i l'intent de trobar una tècnica narrativa adequada i un llenguatge eficaç.
Oposant-se en part a l'estètica realista, recreà ambients vagues i suggeridors, presentà individus rebels amb voluntat de transformar l'entorn i oferí tot un món de símbols definidors de la realitat adversa que envolta el personatge. Concretament, en el camp de la narrativa, destaca la novel·la rural, que mostra un home enfrontat a la natura; de fet, presenta les preocupacions ètiques del modernisme lligades a la interrelació entre l'home i el medi.
D'altra banda, hi ha la novel·la decadentista (reproducció dels efectes de la realitat sobre l'artista) i la novel·la costumista, que és un retrat de la societat del moment. Algunes de les novel·les modernistes més representatives són Solitud de Víctor Català, i Els sots feréstecs de Raimon Casellas.

3.Context literari i ideològic

-Narrativa Modernista:
La narrativa modernista apareix a l’últim decenni del s. XIX i finalitza a principis del s. XX.
Sorgeix a partir d’un desinterès pel món material i el desengany i és un retorn a la narració subjectiva i intimista.
Es centra en l’individu i els aspectes enigmàtics com l’ànima.
Les novel·les són d’extensió breu, algunes només de capítols curts. Es fa us de la narrativa tradicional en aspectes com la rondallística, l’estil ple d’exclamacions, onomatopeies...

Autor destacables: 
-Víctor Català
-Prudenci Bertrana
-Joaquim Ruyra

-Naturalisme i Simbolisme:

-Vitalisme de  Nietzsche:

El vitalisme és la posició filosòfica caracteritzada per postular l'existència d'una força o impuls vital sense la qual la vida no podria ser argumentada. Es tractaria d'una força específica, diferent de l'energia estudiada per la física i un altre tipus de ciències naturals, que actuant sobre la matèria organitzada donaria per resultat la vida. Aquesta postura s'oposa a les explicacions mecanicistes que presenten la vida com a fruit de l'organització dels sistemes materials que li serveixen de base.

Nietzsche va néixer a Alemanya l'any 1844 i va morir l'any 1900
El vitalisme de Nietzsche constitueix el corrent més extern dins de la filosofia de la vida. Influït per Sahopenhaver, distingeix entre realitat aparent, fictícia, que és el món dels fenòmens, dels éssers finits i individuals, i un de vivent, primordial i infinit, i per això diu: “Tots els éssers individuals són com a ones momentànies que s'eleven i s'enfonsen en el gran mar de la vida”.

-Models literaris:

-Raimon Casellas:

Fou un periodista, crític d'art, narrador modernista i col·leccionista català. Autor d'Els sots feréstecs (1901), obra considerada la primera novel·la modernista i precursora del corrent conegut com a naturalisme rural.

-Àngel Guimerà:

Fou dramaturg, polític i poeta en llengua catalana. La seva extensa obra, notable per unir a una aparença romàntica els elements principals del realisme, el va convertir en un dels màxims exponents de la Renaixença o "ressorgiment" de les lletres catalanes a l'acabament del segle XIX.

Fill de pare català i mare canària, va passar els primers anys de la seva vida a Tenerife. Als set anys va anar a viure a Catalunya, on s'adaptà ràpidament. 
Va ser una de les figures més destacades de la Renaixença, tant política com literària. Tot i que va iniciar la seva carrera amb la poesia, la major part de la seva obra literària va estar dedicada al teatre.

Ben aviat aconseguí reconeixement internacional, (Mar y cel va ser un èxit immediat, traduït a vuit idiomes). La seva època més brillant fou en l'última dècada del S.XIX, on s'apropa més a la realitat de la societat catalana d'aquella època, que girava el rumb cap a un entorn més urbà i industrial, destacant en el seu currículum María-Rosa (1894), Terra baixa (1896), o La filla del mar (1900). 

-Joan Maragall:

Fou un poeta i escriptor català, figura cabdal dins la poesia modernista del canvi de segle XIX al XX.
La seva obra manuscrita es conserva a l'Arxiu Joan Maragall de Barcelona.
Va ser membre de la intel·lectualitat culta de la Barcelona de la Renaixença.
Va fer de la seva obra poètica la vessant literària més coneguda, cal destacar la seva important producció en prosa, amb més de 450 textos, entre articles, assaigs, discursos, semblances biogràfiques i pròlegs. 
La seva activitat com a periodista al Diari de Barcelona i La Veu de Catalunya va ser un dels mitjans que li va permetre projectar una opinió que generà una important influència social.

Així mateix, va traduir al català obres de Goethe, Nietzsche i Novalis, introduint així a Catalunya una bona part de la literatura alemanya.
Va ser un home d'arrels religioses i una forta implicació política. Entre l'«adeu, Espanya!», formulat a l'Oda a Espanya.

4.Gènesi de l'obra

Revista i Editorial

Aquesta obra de Víctor Català es va publicar a la revista Joventut en forma de fulletons entre el maig de 1904 i l'abril de 1905. Caterina Albert anava donant per parts els seus capítols a la revista.
En principi eren 20 capítols però es van reduir a 18.


5.Gènere:Drama Rural
Etapa Ruralista de Víctor Català (1901-1907

Aquesta és la primera etapa de Víctor Català, on accentuen els elements més negres i tràgics de la vida rural i, constituïdes en gènere, esdevingueren una de les creacions més originals de la narrativa modernista.
Solitud va ser la novel·la d'aquesta etapa que més va triomfar.

Duran l'etapa rural Víctor Català va escriure Solitud (1905), Drames rurals (1902), Ombrívoles (1904) i  Caires Vius (1907).

6.Punt de vista narratiu
El narrador es refereix al personatges en 3ª persona, combinant l'estil directe amb l'indirecte. El subjectivisme és bàsic a tota la novel.la, la realitat parteix d'emocions i sensacions.
Ho sabem tot a partir de les sensacions i pensaments de la Mila. Els altres personatges giren entorn d'ella influenciant-la cadascun de manera diferent.

7.Argument
La Mila va enganyada a l'alta muntanya pel seu home en Matias, quan arriben a l'ermita de Sant Ponç el primer que fa la Mila és exclamar: "Quina Solitud!". Durant els capítols següents apareixen altres personatges com el pastor, del qual ella s'acaba sentint atreta per ell, tot i que després descobreix la seva edat. També coneix a l'Alma, un personatge fosc i dolent que satisfarà el seu patit sexual amb la Mila.
La Mila durant l’historia havia de conformar-se amb el marit que tenia, un home que no progressava, sempre ella havia de tirar d'ell per a que fes les coses. Troba l'amor que el seu marit no li proporciona en el pastor però aquest mort tràgicament i ella haurà d'afrontar sola tot. deixa de conformar-se amb el poc amor que li dona en Matias, es torna conscient de la situació i finalment acabarà prenent una decisió, la qual serà abandonar aquell lloc on des de el principi es va sentir sola. És valenta i marxa


8.Estructura
-El temps de la història de Solitud va des de la primavera a la tardor o l’inici de l’hivern.
Concretament, començaria el 9 d’abril i acabaria el 14 de desembre de l’any 1902. Les dates són aquestes a causa de diverses raons, tot i que l’autora no fa aparèixer cap data al llibre.
Això ho sabem gràcies a les referències temporals que observem al llarg de la novel·la. Aquestes referències són més profuses a l’inici de l’obra que no pas al final. 

-Està molt lligada a la temàtica de la novel.la, és una estructura tancada en si mateixa en què el contingut temàtic es dóna en dos punts equidistants en els quals la posició inicial i la final són divergents perquè mostren l'evolució personal d'un personatge (característica modernista) i l'interessant és que el punt d'arribada, malgrat que es considera el final de l'obra, representa l'inici d'un nou cicle.

Introducció. Capítols 1-6 Inici de la pujada a la muntanya

Desenvolupament. Capítols 7-14 Clímax (ascensió al Cimalt)

Desenllaç. Capítols 15 -18.


  1. Dels capítols. Unitat tancada amb una presentació i un desenllaç que finalitza amb un comentari que clou la narració i manté l'interès per allò que vindrà. ( Això es deu al fet que es publicava per entregues).
  2. Alguns capítols s'enllacen per parelles o grups de tres, mostrant diferents aspectes o contrastos:
  • Fosca/Claror. Dues percepcions d'un mateix espai en diferents hores del dia.
  • La festa de les roses/Gatzara/Relíquies. Els preparatius de la festa, la festa en sí i les conseqüències. 
  • Neteja/Cimalt. Corresponen a dos estadis de neteja, la física de la casa i l'espiritual de la Mila (exterior/interior).
  • Cimalt/en la Creu. Dues parts d'una ascensió geogràfica que coincideix amb l'ascensió climàtica .
  • Ascensió/davallada. Inici de l'obra amb la pujada a l'ermita i final de la novel.la amb la tornada de la Mila a les planes. Comença pujant la muntanya i clou baixant-la




9.Temes
La temàtica recurrent a l'entorn de la dona i el món rural traspua una visió amarga de l'individu i la societat, lluny d'idealitzacions bucòliques i profundament arrelada a la terra.
Es tracta del determinisme naturalista juntament amb una concepció simbòlica que remet a un fatalisme còsmic que engloba i domina el sentit de la vida humana. La infanticida, que ja recollia aquests trets, ha estat considerada un antecedent de Solitud.  

10.Personatges
Mila: Sembla ser que és una noia jove i sana. 
Ella se'n va a viure a la muntanya junt al seu marit.
Al principi de l'obra és una dona insegura i que sempre va darrere del seu marit demanant-li més atenció i també que ell sigui més treballador, és a dir la Mila sempre havia de tirar d'ell perquè fes les coses però durant l'obra aquest personatge anirà madurant.
Ella a la muntanya es sentia sola i infeliç.
Ella té sentiments frustrats que la porten a una depressió, on el pastor ajudarà a sortir-se'n i assoleix una nova manera de veure les coses.
Va del món més quotidià a un món més espiritual (això li ensenya el pastor). La Mila acaba coneixent noves coses gràcies al pastor. Aprenentatge de la sensibilitat per part de l'ensenyament del pastor.

Maties: És molt covard, gandul i passa de tot. La seva feblesa l'ha fet ajuntar-se amb l'Ànima i agafa molts dels seus defectes.

Pastor: Gaietà Té 64 anys, És un personatge que està per sobre del materialisme perquè té una vida interior molt intensa. Recrea un món nou a través de les fàbules i li permeten viure la vida amb una serietat diferent que les altres persones. Ajuda a la Mila en qualsevol problema que tingui. Està associat a l'aspecte positiu de la natura. Simbòlicament, persona dotada per dominar la paraula, li brollen les paraules d'una manera natural. Capacitat de crear a través de la paraula.

Anima: Personatge contraposat al pastor, no s'assemblen gens. No sap ni parlar.
L'autora el descriu com una bèstia. Els posats de l'Ànima són de fera traïdora. Forces ocultes, forces negatives de la natura. Forces negatives que la Mila no aconsegueix superar. L'Anima busca satisfer les seves necessitats sexuals.

Baldiret: Sempre va amb el pastor i és un nen petit.

Arnau: Es sent atret per la Mila, semblava molt honrat i noble, però la Mila es dóna compte de la incapacitat de l'Arnau per entendre que la Mila no vol despendre's de la seva llibertat.

11.Simbolisme
  1. Les muntanyes: Representen un món encara confús i poden simbolitzar tant una consciència inquieta i empresonada per la por, com un desig d’elevació espiritual o sensual. I fins i tot, si prenem com a punt de partida l’estructura de la novel·la, el vincle entre la Mila i les muntanyes és cada vegada més accessible i es resol a favor del trencament de la por i el desenvolupament sexual.

  1. Terra baixa i terra alta: Víctor Català utilitza el mite de la terra alta i de la terra baixa com a via de plasmació de dues formes de vida antitètiques: la plana, la de l'utilitarisme, la monotonia i la despersonalització (és a dir, la "no-vida"); la muntanya, com l'espai del misteri, de la lluita i dels ideals (és a dir, la "vida"). L'ascensió a la muntanya, doncs, és, per a la Mila, l'entrada a la vida, això fa que Solitud sigui una obra antinaturalista.
     A l’episodi “La creu” l'autora aprofita per posar en boca del seu “bon salvatge”, el pastor, una formulació clara del mite de Guimerà la terra alta i la terra baixa.

  1. Sant Ponç: El món de la protagonista es troba sota l’advocació d’aquest sant, que dóna nom a l’ermita, al  mas i a tota la contrada.

  1. Conills, caragols i grills: Podem dir que contribueixen a precisar, encara que amb un pes menor, el fons espacial / simbòlic de l’obra. 
1.     Els conills, símbols de llibertat, però també víctimes; la Mila hi és comparada i per això troben relacionats amb la fecunditat que l’Ànima li treu a la Mila. 
2.     Els cargols, que desperten el desig sexual, 
3.     Els grills, escoltats abans de la violació de la Mila i una estona després que simbolitzen la vida.

5.     Mar: la Mila el descobreix al simbòlic Cimalt i és descrita sota el seu punt de  vista amb tres comparacions decebedores i amb possibles connotacions virils.

6.     Cimalt: Inici del coneixement, abandó del món de les aparences. Ara ja és a punt de veure les coses amb els seus "ulls" i no a través de les fabulacions dels altres. En deixar l'ermita i la muntanya deixarà aquella mar tan retreta i exalçada pels homes. 


12.Estil i llengua
Hi ha tres registres lingüístics diferents: 
  1. El del narrador que és dialectal i alhora culte.
  2. El dels personatges que és dialectal i alhora vulgar.
  3. El del Pastor que quan parla es poden apreciar barrejats alguns trets del dialecte rossellonès i del de la zona de l’Empordà. 
Entre altres característiques, es poden destacar: 
-l’ús, en casos de negació, del mot pas en comptes de no; 
-l’ús de la conjunció mes en comptes de però; 
-la iodització i la monoftongació, com en el cas de cotre en lloc de quatre. 

Tot i que fa esment de les reserves amb què Caterina Albert va prendre’s la normativa proposada per Pompeu Fabra, per la qual cosa en la novel·la encara hi ha mots que, a partir de l’esmentada reforma, van ser considerats antinormatius. Aquest model respon molt bé a l’interès dels modernistes d’incorporar el llenguatge parlat del camp per reproduir “l’ànima catalana”.

Helena Alvarado, al seu torn, també parla del llenguatge i de l’estil de Solitud. En primer lloc, constata la importància que el teatre va tenir per a l’autora, especialment la figura d’Àngel Guimerà. 

Alvarado justifica aquest aspecte pel fet que a Solitud , enmig de les parts narratives, trobem algunes descripcions d’espais que poden fer pensar en les acotacions del gènere dramàtic. 
A més, alguns diàlegs de la novel·la poden recordar-ne la força. 
Cal tenir present que Caterina Albert havia escrit, anys enrere, un famós monòleg anomenat «La infanticida», un text clarament dramàtic.

En segon lloc, se sol destacar la importància de la pintura en l’obra de Caterina Albert, i la influència que potser va tenir en la redacció de Solitud .Per justificar-ho, se citen fragments concrets en què es descriuen les muntanyes, i en els quals es pot observar clarament l’interès de l’autora pels colors, la llum o els clarobscurs. No sobra recordar que Caterina Albert també va dedicar-se a la pintura. 

En tercer lloc, Alvarado comenta que l’autora va crear un llenguatge específic per poder expressar diferents vivències des d’una perspectiva femenina; a banda del desig de maternitat, s’hi exposen  sensacions, sentiments, experiències vitals, desigs, pors, etcètera, viscuts per una dona.

a) la influència del teatre, 
b) un cromatisme literari provinent de les arts plàstiques, [Els clarobscurs, l'acoloriment, els tons i la pinzellada lumínica són fonamentals en la composició i els escenaris], 
c) la invenció i el domini de la llengua com a eina creativa, i 
d) la creació d'un llenguatge autòcton i nou, descolonitzat del llast masculí, en l'intent de transmetre una sensibilitat i unes sensacions des del cos d'una dona.

- Per exemple totes les comparacions del paisatge amb la dona, amb el cos femení. 

13. Visions i Interpretacions
Normalment al llibre els somnis actuen com un avís de què pasarà.
En el capítol dos la Mila té un mal son sobre la capella i el Sant. La interpretació del somni és pel tall que s’hi ha fet i li entren unes boletes. 
Aquest llibre té una visió individualista on la protagonista té una lluita constant amb ella mateixa.


Resultado de imagen de solitud    Resultado de imagen de Caterina albert





No hay comentarios:

Publicar un comentario